1. Maj tale

1. maj 2020

Kære alle jer.

Den 1. maj 1890 blev Arbejdernes Internationale Kampdag fejret for første gang i Fælledparken i København. Nu her 131 år efter kan vi desværre ikke mødes på grund af corona virus. Men det ændrer ikke på, at der fortsat er al mulig grund til at stå sammen om lønarbejderes vilkår. Vi har fået gennemført en masse ting gennem årene. Grundfundamentet for 1. maj frem til 1920 var kravet om 8 timers arbejde, 8 timers fritid og 8 timers hvile. Vi er kommet langt siden da, men andre forhold er kommet på dagsordenen siden. Ligeløn mellem mænd og kvinder er ikke løst. Og arbejdsmiljøet; både fysisk og psykisk er under pres rigtig mange steder. At skabe arbejde til alle, med de forudsætninger det enkelte menneske har, er en udfordring, som vi i fællesskab skal løse. Samtidig med at vi skal give de mennesker, som af forskellige årsager ikke kan arbejde, ordentlige vilkår.

Selvom vi nu ikke mødes og fejrer 1. maj i fællesskab, så er netop ordet “fællesskab” sjældent brugt så ofte, som i de sidste par måneder. Det er jo rigtig skønt at netop fællesskab skal bære os igennem denne krise. Vigtigheden af fællesskab er dog ikke knyttet til kriser, men til det at være menneske. Så lad fællesskabet være den kraft der løser, de problemer, som vores samfund har. Det være sig arbejdsløshed, ensomhed, integration af nye medborgere, mulighed for uddannelse, og klimaudfordringerne. Ordet solidaritet er også et ret godt ord at tage i brug.

Der er så meget der er sært og anderledes lige nu. Og alle glæder sig til, at der kommer, såkaldt normale tilstande igen. Hvis vi et øjeblik prøver at glemme alle de forfærdelige ting denne krise har bragt med sig i form af sygdom, ensomhed og arbejdsløshed, så er der nogle lyspunkter. I nyere tid har så mange børn aldrig fået så meget frisk luft som efter genåbning af dagtilbud og skoler, det er lang tid siden, der sidst er blevet gjort så meget rent rundt omkring, nogle mennesker er blevet mere opmærksomme på den store betydning, det har for vores lokalsamfund at handle lokalt og måske har nogle mennesker også gjort sig den erfaring, at vi ikke bliver hverken mere eller mindre danske, fordi vi ikke giver håndtryk. Bankernes rolle og ansvar diskuteres og hjælpepakker, skal de virkelig gives til firmaer i skattely? CO2 regnskabet er blevet bedre fordi vi ikke kører så meget bil og flyver på ferie. Det er alt sammen ting jeg vil håbe, vi tager med os ind i de såkaldte normale tider.

Jeg ønsker jeg på vegne af Enhedslisten en rigtig dejlig 1. maj og ser frem til at vi ses næste år til en festlig dag med masser af god energi.