Kongehuset

Kongehuset er et af de forholdsvist mange politiske områder, hvor Enhedslisten altid har stået stejlt, specielt i forhold til alle andre partier. Kongehuset er en af de danske traditioner, vi stort set alle sammen kender til: Historierne om Harald Blåtand, Christian d. 4. og alle de andre er en del af vores kulturarv. Sådan vil det altid være, men betyder det så, at vi skal fremme Kongehusets virke, eller er det efterhånden på tide, at vi rusker lidt op i nogle af dele af vores royale traditioner?

Kongehusets fremtid

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at hvis Enhedslisten, og dermed også jeg, kunne få vores vilje, så ville kongehuset ikke have nogen fremtid i det danske samfund. Kongehuset koster danskerne rigtig mange penge, og personligt har jeg ikke en god smag i munden over, at en række personer i dette samfund modtager tilsammen lige over 6,5 millioner om måneden af staten, udelukkende fordi de er født/giftet ind i den rigtige familie. For mig strider det mod nogle af de grundlæggende principper i demokratiet, at nogle mennesker på forhånd er udtænkt bedre betingelser i livet udelukkende pga. deres royale familieforhold. Men hvis vi så fjerner det menneskelige aspekt af kongehuset, betyder det så, at vi også skal fjerne alle de penge, der bliver brugt på at bevare de royale boliger, slotte osv.? Selvfølgelig ikke, det ville være fuldstændigt vanvittigt at bruge så mange penge på at fjerne vigtige historiske og kulturelle arvestykker. Men samtidig skal vi være beviste om, hvis kulturelle og historiske arvestykker, der er tale om. Slotte som Rosenborg, Kronborg og hvad de ellers hedder, er ikke den royale families kulturarv – det er den danske befolknings kulturarv, og derfor er det kun fair, at alle får del i den.

Konsekvenserne af en afskaffelse

Man hører tit et økonomisk argument dukke op, når vi republikanere begynder at tale om afskaffelse af kongehuset. Man frygter, at der vil komme færre turister til Danmark, og at der derved ville komme færre penge ind i den slunkne statskasse, men er det rent faktisk tilfældet? Jeg tvivler stærkt. Hvis vi kigger på et land som Frankrig, som for længst har afskaffet sit kongehus, har de en kæmpe turisme bygget op omkring de kulturelle arvestykker (ikke at vi har noget i Danmark, der bare tilnærmelsesvis kan minde om Versailles, men heldigvis er vores udgifter til vedligeholdelse heller ikke så stort som Frankrig), selvom de har afskaffet deres kongehus. Det tror jeg også kommer til at være tilfældet her. Det er jo ikke fordi, at alle turisterne kommer for at se Dronningen – det er utrolig sjældent, at der er andet at se for turisterne end nogle sjove mænd med sjove pelshuer. Når den royale familie endelig viser sig på balkonen er det efter egen vurdering ca. 100% af de tilstedeværende, der er danske royalister, på samme måde, som det efterhånden kun er ungdomspolitikere fra de forskellige partier der møder op, når nye ministre skal præsenteres. Når man diskuterer konsekvenserne af en afskaffelse, er det dog oftest bevidstheden hos den danske befolkning, der diskuteres. Der er mange, der føler de har et tæt bånd til kongefamilien, specielt med udviklingen af sociale medier og det stigende fokus, der generelt har været på den royale familie i forskellige medier, og de føler selvfølgelig, de vil miste noget. Det er selvfølgelig forståeligt, men jeg syntes også, at disse personer skal overveje, hvorvidt dette overhovedet havde været relevant, hvis ikke det var fordi, at staten og samfundet giver den royale familie så meget? Ville den royale familie bekymre sig om den danske befolkning, hvis de ikke fik penge for det? Jeg er sikker på, at den royale familie er gode mennesker, men det er efterhånden på tide, at de begynder at leve som almindelige mennesker.