Miljøet, og hvorfor vi skal passe på det

Miljøpolitik er, desværre, først for nylig blevet en del af den politiske debat. Dette er måske stadig årsagen til, at vigtigheden af denne bliver diskuteret så ofte og direkte, som det gør. Det er stadig et område, hvor forskningen er meget ny, og stadig i høj grad er undervejs med sine vigtigste konklusioner. Dog er der en række konklusioner der allerede er ufravigeligt sikre: Hvis vi ikke meget snart, på global basis, tager kraftigt hånd om miljøet, og arbejder på vores forureningsproblemer, vil det have katastrofale konsekvenser i fremtiden.

Miljø kontra erhvervslivet

I miljødiskussionen er det fremmeste argument ofte, at man ikke må presse vores erhvervsliv, da det vil have konsekvenser for mængden af arbejdspladser i Danmark, danske firmaers konkurrenceevne osv. Hvis vi ser bort fra det usande argument, at det vil koste arbejdspladser i Danmark (nogle gange glemmer folk vist mængden af arbejdspladser, der er at finde i de såkaldte grønne erhverv), og det ligeså usande argument, at det er skadeligt for danske firmaers konkurrenceevne, da det ikke er en udelukkende negativ påvirkning, at et firma har en bevist grøn profil, ikke alle anser det at være miljøbevist, for at være en negativ ting. Hvis vi ser bort fra disse ting, kan vi fokusere på, hvorfor det ville være positivt for erhvervslivet, at samfundets fokus blev vendt i en grønnere retning. Som udgangspunkt skader det aldrig ens sag, at man kan være med til at forlænge levetiden for den planet, vi alle sammen skal bo på. For det andet har vi alle sammen et ansvar for at overlade den planet, de næste generationer også skal leve på, i en tilstand, der gør, at de kan bebo den. For det tredje er der – som jeg allerede har påpeget – utroligt mange arbejdspladser, og megen vækst, at finde i “grønne erhverv”. Se blot på en virksomhed som Vestas og det potentiale, der tydeligvis gemmer sig i vindmølleproduktionen.

Miljøets tilstand

Det er en absolut nødvendighed, at vi intensiverer kampen for at sikre et ordentligt miljø nu, og ikke om 20 år eller 50 år. Miljøets nuværende tilstand er allerede meget bekymrende, og den vil blive værre de næste år, hvis vi ikke gør en indsats. Mængden af CO2, vi lukker ud i verden, er støt stigende, og har været det lige siden industrialiseringen havde sin begyndelse i slutningen af 1800-tallet. Samtidig bliver vi flere og flere mennesker på vores planet (disse to fænomener har formodentlig en sammenhæng), og vi når snart (hvis vi ikke allerede er nået til det) en grænse for vores plantes bæreevne; de globale økosystemer kan simpelthen snart ikke følge med længere. At vi så samtidig fælder regnskoven, negligerer vores genbrugs potentialer, og generelt skider højt og flot på, hvad der er bedst for miljøet, da det ikke stemme overens med vores økonomiske og politiske interesser, gør bare situationen endnu mere uholdbar. Jeg siger ikke, at vi skal stoppe alt vores CO2-udslip fra den ene dag til den anden (det ville være fuldstændigt urealistisk) men hvis ikke snart vi som nation, og det globale selskab kendt som COP (der, måske, er den mest resultatløse organisation i verdenshistorien) anerkender problemstillingerne, så vil det have konsekvenser for alle dele af vores nutidige samfund og fremtidige samfund. Vi bliver nødt til at nedsætte vores CO2-forbrug, omstille til mere miljørigtige løsninger indenfor erhvervslivet, og ikke mindst på individuelt niveau begynde at have respekt for miljøet, ellers så vil det have fatale konsekvenser for vores kommende generationer.