Ikke helt brødløst!

I disse dage, hører vi meget om kommunalpolitikernes lange arbejdsdage, så man næsten får ondt af dem. Heino Hahn, DF, forsvarer til eksempel sit vederlag som politiker, på 450 tusinde årligt med, at hans arbejdsuge er over 80 timer, og da en arbejdsuge opfattes som mandag til fredag, så giver det en arbejdsdag på 16 timer, inklusive hans job ved siden af, så manglende søvn, kan måske være forklaringen på Heino Hahns ageren som formand for Socialudvalget, især hvad angår ældreområdet.

Men trods de mange klager over arbejdspresset, så fortæller Kommunernes Landsforening, at 84% af Danmarks kommunalpolitikere alligevel genopstiller i år, noget som de pæne vederlag naturligvis ikke har indflydelse på, for de over 300 tusinde, som 8 af vores politikere får i vederlag, er i virkeligheden for lidt, lyder det. En enkelt af kandidaterne i år, har dog foreslået, at en del af vederlaget skulle gå til velgørende formål, til eksempel hjemløse i Vordingborg, men har kun modtaget undvigende svar fra de øvrige kandidater. De 20 øvrige politikere i kommunalbestyrelsen får et vederlag der spænder fra 241 tusinde kr. til 118 tusinde kr., afhængigt af hvor mange udvalgsposter de har.. Alle disse tal kan findes på kommunens hjemmeside, under “vederlag”, hvor borgmesteren er topscoreren med 985 tusinde kr. i 2017, det er dog ikke lykkedes mig at finde tallene fra borgmesterens repræsentations konto i år, men dem kan han jo så selv gøre rede for, helst inden valget!

Bent Jørgensen, Hårbøllevej 60, 4792, Askeby, Møn