Slip velfærden fri – suspender budgetloven

Et flertal i folketinget vedtog i april et ny kommunal udligningsreform. Enhedslisten kunne ikke støtte den endelige aftale og er derfor ikke med i forligskredsen. Årsagen til at vi ikke kunne være med er at de begrænsninger, der lægges på kommunernes økonomi igennem budgetloven vil udhule udligningsreformens mulighed for at bruge de penge de tilføres via reformen.

Vi har endnu ikke det fulde overblik over hvad udligningsreformen kommer til at betyde for Vordingborg kommunes økonomi, men vi regner på det.

Lige nu forhandles der imellem regeringen og KL om næste års kommunale økonomi. Igen er det afgørende at budgetlovens service- og anlægsloft fjernes. Vis ikke det sker kan kommunerne risikere at de modtage penge via udligningsreformen som de ikke må bruge.

Enhedslisten i Vordingborg støtter op om initiativerne mod budgetloven. Vi skal derfor opfordre alle, der har mulighed for det i at deltage i aktionerne til fordel for skrotning af budgetloven.

Er du i København torsdag den 28. maj så deltag i demonstrationen foran Finansministeriet kl. 13-14.

Har du ikke mulighed for at møde op den 28. maj kan du i stedet støtte kampagnen på Facebook og andre sociale medier.

Læs mere på enhedslistens hjemmeside

Initiativet mod budgetloven

Enhedslisten i Vordingborg