Kandidater

Kommunalvalg 2021

Den 16. november 2021 skal vi igen til stemmeurnerne og sætte vores kryds.

Se vores valgprogram her.

Kandidater

Mette Gerdøe, Nyråd
60 år. Pædagog.  ”Min ambition er, at alle mennesker, uanset alder, skal opleve, at de bliver set og hørt.
At vi bor i en kommune som skaber muligheder og udvikling for såvel individet som fællesskabet”.
Martin Graff-Jørgensen, Bogø
23 år. Lærestuderende.  “Jeg stiller op til Kommunalvalget, fordi jeg brænder for at gøre en lokal forskel, for hele vores kommune. Vi bor i en geografisk stor kommune, men vi er stadig på mange områder tæt på, og afhængige af, hinanden. Derfor er det centralt, at det er gennem fællesskabet, at vi løfter i flok, så vi kan støtte de mest udfordrede, give sparring til de ressourcestærke og sammen skabe en visionær udvikling af hele vores kommune. Vi har store potentialer i vores kommune, ungdommen, foreningslivet og vores skønne natur, bare for at nævne nogen få eksempler. Hvis jeg bliver valgt som repræsentant for Enhedslisten, vil jeg fortsætte det arbejde vores nuværende KB-medlem, Mette, har lavet i den her periode, med særligt fokus på at gøre Vordingborg Kommune attraktiv at være ung i, at give foreningslivet muligheder for at udvikle sig med kommunen som en aktiv medspiller og på at bevare og udvikle den skønne natur vi har i Kommunen, som gør os attraktiv for de mange besøgende vi har hvert år, og så kommunen vedbliver med at være et attraktivt sted for os at bo i”.
Tage Vestergaard, Stensved
81 år. fh.gymnasielærer.  ”Alle kandidater til kommunalvalget taler om det vigtige i at udvikle det lokale erhvervsliv. Det går jeg også ind for, men det skal ske i form af det, man kalder en grøn udvikling, både fordi det er nødvendigt i forhold til miljø og klima, fordi det er der fremtidens arbejdspladser ligger, og fordi det vil blive til fordel også for vor sundhedstilstand. Skal Vordingborg være en tiltrækkende kommune, skal den gå forrest i den udvikling. – Det kniber også med at højne vore kommunale skoler til at være et godt fundament for udviklingen. Derfor må søges helt nye veje for at finde svaghederne både i skolesystemet og i forberedelserne til at gå i skole. – Vi vil også gerne have turister til kommunen, men udviklingen her skal i langt højere grad ske på de lokale bosattes vilkår. Det er vel også sådan, at når man byder gæster til, så vil man gerne vise det, man selv er og kan?”.
Morten Phil, Stege
58 år. Fotograf.  ””.
Palle Eghjort, Næs-Skaverup Strand
76 år. Økonomisk konsulent/Pensionist.  ”Vordingborg har hårdt brug for flere arbejdspladser. Jeg mener områderne for de unge (skoler –  uddannelsestilbud)  og ældre (velfædsstatus) trænger til et eftersyn. Demokratiet trænger til et løft og dette kan kun ske ved større borgerinddragelse. Denne inddragelse skal ske ved at flere borgergrupper inddrages i kommunens daglige drift. Det er måske besværligt, men det er nødvendigt for demokratiet og nærhedsprincippet.

”.

Jan Simon Petersen, Hårbølle Havn
69 år. Konsulent.  ”Jeg stiller op til kommunalvalget for, at vi skal kunne prioritere en håndsrækning til mennesker der har brug for hjælp fra fællesskabet. – Det drejer sig blandt andet om mennesker med handicap, syge og job og uddannelsessøgende. Jeg ønsker at styrke dagtilbud, dannelse og uddannelse til alle børn og unge i folkeskolen og i ungdoms og faglige uddannelser – også for dem der ikke er bogligt forankrede. Endelig synes jeg, at alle beslutninger skal screenes i forhold til konsekvenser for klima, natur, CO 2 og biodiversitet”.