Valgprogram KV 2021

I Enhedslisten tror vi på solidaritet, bæredygtighed og åbenhed. Vi tror på, at vi gennem fællesskabet kan løfte vores samfund, både til gavn for de svageste og de stærkeste i samfundet. Vi tror på, at vi gennem et stærkt fokus på at forbedre vores klima og miljø, kan vende den sorte udvikling vi befinder os i. Vi tror på, at vi ved at lytte til borgerne, og give dem indsigt i beslutningsprocesserne, så får vi en bedre udvikling i vores kommune.
Det er disse principper, der er med til at danne grundlaget for vores valgprogram frem mod Kommunalvalget i 2021, og ikke mindst årene der kommer efter valget.
Vi har besluttet at fokusere på særligt tre områder frem mod valget:
• Børne-unge området
• Klima og miljø
• Bosætning
Disse tre områder dækker tre af de mest centrale udfordringer vi i fremtiden i Vordingborg Kommune; faldene børnetal de kommende år, klima-, og miljøkrisen samt hvordan vi i fremtiden øger vores indtægter til kommunekassen, for at kunne forbedre vores velfærd i fremtiden.

Børn og Unge
De yngste generationer spiller altid en afgørende for et hvilket som helst samfund, det er jo dem, der i fremtiden skal udgøre de kommende samfund, og i vores velfærdssamfund sikre vores andres tilværelse som seniorer. De yngste er kort beskrevet vores fremtid, og derfor er det en absolut nødvendighed, at vi som samfund sikrer de bedst mulige vilkår for dem, for at de i fremtiden kan udleve de potentialer alle børn og unge har. Som kommune har vi et særligt ansvar overfor de yngste, da kommunen har ansvaret for en lang række af de fællesskaber og miljøer de bevæger sig i f.eks. deres skoler, institutioner, de faciliteter de dyrker deres foreningsfællesskaber i osv. Vi må og skal være vores ansvar bevidst, og det kan vi kun være ved både økonomisk og politisk at prioritere de områder, som berører de yngste i samfundet.
Som beskrevet handler det altså ikke ”kun” om skolerne og institutionerne, selvom de udgør en ganske stor andel af hverdagen for de yngste, men også om de andre områder, der er en del af hverdagen for de yngste; den kollektive transport de skal bruge for at komme frem og tilbage, at stille faciliteter til rådighed for de foreninger, som skaber fællesskaber og aktiviteter til gavn for de unge og at give deres forældre friheden til at planlægge hvordan de vil strukturere hverdagen i familiens liv.

I Enhedslisten vil vi gerne skabe et helhedsbillede omkring de yngste. Dette helhedsbillede skal være med til at give et større fokus på området, og give et mere komplet billede af, hvilke områder vi skal prioritere, for at gøre Vordingborg Kommune til en stærkere og bedre kommune at være ung i.
Vi skal både prioritere skolerne og institutionerne, og det samlede område, til gavn for de yngste. Helt konkret betyder det, at vi i den kommende årrække vil arbejde for at opfylde følgende tiltag:
• Give de unge ejerskab og direkte indflydelse på deres hverdag ved politisk at styrke de demokratiske organer, der er defineret og styret af de unge.
• Sikre en minimumsnormering i skoleklubberne.
• Genindføre en pædagogisk ledelse på alle dele af børne- og ungeområdet.
• Investere økonomisk for at sikre en kortere sagsbehandlingstid på PPV.
• Gentænke og investere i den kollektive transport, i tæt samarbejde med brugerne.
• Skabe en tæt dialog mellem kommunen og foreningslivet gennem etableringen af faste kontakter på de relevante områder som f.eks. eventplanlægning, faciliteter, kurser osv.

Klima & Miljø
Hele verden står lige midt i en af de største naturkriser vi længe har stået overfor, og vi har i alt for mange år ført en fodslæbende politik både internationalt og nationalt, der medfører at vi er langt fra at opfylde vores målsætninger om bl.a. CO2 reduktioner. Vi kan i Vordingborg Kommune være med til at vise en progressiv og bæredygtig politisk retning, som vil være med til at opfylde de målsætninger vi har sat nationalt. At mindske vores CO2 udledning nationalt er et ansvar, alle kommuner skal være med til at opfylde, og her skal vi i Vordingborg Kommune ikke være bange for at gå forrest og vise et initiativ, som kan inspirere andre kommuner til at vælge lignende prioriteringer.
At tænke kreativt og innovativt i forhold til at begrænse vores belastning på klimaet og miljøet er samtidig også en god økonomisk forretning, og vil formodentlig være det i mange år ud i fremtiden. Det er altså ikke kun positivt i det grønne regnskab for vores samfund, men vil også være et positivt element i det økonomiske regnskab for de lokale virksomheder og initiativer, som vi som kommune skal alliere os med, for at nå vores målsætninger. Som en del af vores CO2 reduktioner ser vi det nemlig som essentielt, at vi øger vores indkøb fra lokale virksomheder, nogen som naturligvis også vil forbedre den økonomiske situation i både virksomhederne og kommunen.
At gøre vores i kampen mod klima-, og miljøkrisen indebærer naturligvis også, at vi på sigt prioriterer i vores politiske beslutninger, særligt at vi begynder at prioritere andre elementer end det rent økonomiske, som det vigtigste.

Vi skal både i vores drifts-, og anlægsbeslutninger være villige til at vælge løsninger, der måske ikke er den billigste, men til gengæld er den rigtige for vores klima og miljø, og de kommende generationer, der skal leve med de beslutninger vi træffer i dag.
For at kunne træffe disse beslutninger, er det også nødvendigt, at vi i fremtiden er opmærksomme på de konsekvenser vores projekter har for klimaet og miljøet. Derfor skal vi også fremadrettet ikke bare træffe vores beslutninger på et økonomisk oplyst grundlag, men også på et oplyst grundlag i forhold til hvordan vores nye projekter belaster eller bidrager til klimaet og miljøet.
• Vi skal have en grøn beregning af samtlige projekter vi drifter eller anlægger i kommunen.
• Vi skal prioritere lokale indkøbsaftaler til gavn for både klimaet og økonomien.
• Skabe et tættere samarbejde med de grønne initiativer, foreninger og virksomheder der ligger i vores kommune.
• Give vores kommende borgerhus/rådhus en klar grøn profil, som gør det bæredygtigt i mange år ud i fremtiden.
• Give mulighed for, og selv opstille, grønne energikilder i kommunen, som f.eks. solceller og vindmøller.

Bosætning
Vi har i mange år kæmpet for at tiltrække flere tilflyttere til vores kommune, i mange år uden de store resultater. Set i sammenhæng med, at vi i fremtiden ser på drastisk faldende børnetal, og i bedste fald et meget let stigende befolkningstal, er det en absolut nødvendighed, at vi i fremtiden prioriterer at gøre Vordingborg Kommune attraktiv for mennesker for hele landet at flytte til. I Enhedslisten Vordingborg er vi af den klare overbevisning, at den bedste vej til at tiltrække tilflyttere og særligt unge mennesker, der overvejer at stifte familie, at vi skaber de bedst mulige forhold for at deres familie kan samle sig og vokse op i Vordingborg Kommune. Nogen af de tiltag der i den forbindelse er nødvendig er allerede nævnt i de foregående afsnit som f.eks. en opprioritering af skoler og institutioner og mulighed for at passe sit barn hjemme i en periode af barnets første leveår.
Der kan, og skal, naturligvis også laves flere tiltag end disse, for at vi i fremtiden kan være en topprioritet for tilflytterne. Det er nødvendigt, at vi gør de daglige elementer som f.eks. transporten fra A til B, så gnidningsfri som muligt. Det gør vi ved at investere i vores infrastruktur, både til gavn for den kollektive transport og de cyklende borgere i kommunen. Det skal i fremtiden og være muligt, at kunne cykle eller tage kollektiv transport på arbejde eller i skole, hvis man bor i en overskuelig afstand til ens arbejdsplads eller skole.

Et vigtigt element i at tiltrække tilflyttere er også, at man er bevidst om den DNA som lokalområderne har, og at man som kommune er villig til at dyrke, understøtte og udvikle i respekt med denne. Derfor er det også nødvendigt, at vi i vores udvikling af kommunen har en respekt for lokalområdernes ønsker og behov, og med respekt for den natur, som i store dele af vores kommune er et trækplaster for både borgere, turister og tilflyttere. Vi skal naturligvis også have en stor og omfattende turistindustri i hele kommunen, men den skal være bæredygtig, både i forhold til lokalbefolkningen, klimaet og miljøet. Derfor siger vi nej til masseturismen, og ja til den nysgerrige og bæredygtige turisme. Vi skal udvikle til gavn for både borgere og besøgende.
• Afvise masseturisme projekter som Hjelm Bugt, så længe det ikke er bæredygtigt for både naturen og lokalområdet.
• Investere i infrastrukturen og cykelstinetværket.
• Være en tæt samarbejdspartner/sparringspartner for det lokale forenings-, og kulturliv, så vi også i fremtiden kan have et bredt favnende kultur-, og foreningsliv.
• Investere i vores velfærdsinstitutioner, så vi bliver en attraktiv kommune for familier med børn.
• Skabe eller understøtte flere lokale initiativer til gavn for vores turismeindustri i tæt samarbejde med lokale virksomheder, borgere og andre interessenter.