Enhedslistens høringssvar om rådighedskataloget

Enhedslisten Vordingborg har som bekendt fået frataget sin repræsentation i Kommunalbestyrelsen. Derfor har partiafdelingens bestyrelse indsendt følgende høringssvar vedr. det såkaldte ”Råderumskatalog”:

Rettidig omhu? Nej, utidig selvskade!

Efter gennemlæsning af det såkaldte Råderumskatalog må Enhedslisten Vordingborg konstatere, at konsulentfirmaet stort set ikke har kunnet finde nogen fornuftige besparelsesmuligheder. Vi kan selvfølgelig godt støtte f.eks. at spare 100.000 kr. på kommunal græsslåning for frø-avlerne og at skære ned på Erhvervspuljen og Business Vordingborg. Og også på kommunalpolitikernes vederlag, for den sags skyld! Men dette kommer bare slet ikke i nærheden af de 20 mio.kr., som flertallet, uden at vide hvordan, har besluttet sig til at spare i 2024. For ikke at tale om 25 mio.-besparelserne i de følgende år.

En gyser

Det er en gyser at læse den bunke besparelsesforslag, man vil vælge blandt for at komme i mål med disse beløb. Nogle hovedpunkter:

• Nye brutale besparelser på børnene. På skolerne, som flertallet ellers højtideligt lovede skulle beholde eventuelle overskud fra de hovedløse skolelukninger – herunder en ”sammenlægning” af Svend Gønge-skolen og Præstø Skole (med 13 kilometers afstand), som vil gå hårdt ud over børnelivet for mange. Store besparelser, begrænsning af åbningstider, evt. takstforhøjelser) på SFO-området. Besparelser i daginstitutionerne – på bl.a. vikarer og endda børnenes legetøj!
  • Nye umenneskelige reduktioner i en allerede hårdt ramt ældreomsorg. F.eks. nedlæggelse af yderligere 28 fuldtidsstillinger (!) i hjemmeplejen, nedskæringer på aktivitetscentre m.v.
  • Hovedløse nedskæringer i forebyggende arbejde på stort set alle områder – på sundhedsområdet, for de ældre, for børnene, for psykisk syge, for….
  • Horrible besparelser på kultur- og fritidsområdet. Bl.a. lukninger (eller de facto-lukninger) af biblioteker, borgerservice, museer, biografer, egnshuse m.m., der indtil nu har betjent de borgere, der ikke lige bor i nærheden af Gåsetårnet.

Hovedløst kortsigtet

Det er også udtryk for en vanvittig kortsigtet politik.

For det første fordi forebyggelse betaler sig. Hvis man sparer på den, kommer regningen bare senere. Om det handler om ringere adgang til genoptræning for ældre, trivsel, rådgivning og tandpleje for skolebørn, overvægt eller misbrug for unge: Regningen for manglende forebyggelse kommer. Senere, men så meget større.

For det andet fordi stort set hele kataloget består af benspænd for ny bosætning i kommunen. I en situation hvor udsigten til nye arbejdspladser og ikke mindst ny begejstring for at bo ”på landet” i naturskønne omgivelser giver store muligheder for ny tilflytning – til Vordingborg, og ikke mindst til andre dele af kommunen. Men hvem vil flytte til en kommune, hvor der skæres så dybt i den kommunale service, at det går ud over børnenes tænder og de ældres dagcenter? Og hvilken familie gider flytte til et område, hvor skole, borgerservice, biograf, bibliotek, egnshus m.v. er lukket og slukket? Selv turisterne vil nok føle sig lidt trængte, når museet lukker, event-puljen beskæres og offentlige toiletter m.v. står aflåste…

Den slags ”rettidige omhu” svarer til at lade børnene sulte for at kunne sætte penge ind på en børneopsparing til deres uddannelse.

En langsigtet og ansvarlig vej

Vi er helt bevidste om, at Vordingborg Kommunes økonomi grundlæggende ser skidt ud. Det afspejler sig i katalogets desperate forslag. Og i alle de nedskæringer, der allerede er foretaget eller indgår i den vedtagne tekst om budget 2024. Det gælder faktisk stort set alle kommuner (og regioner), at der skæres ned på den nære velfærd og fyres personale, fordi skiftende regeringer gennem lang tid har dikteret dem nogle helt, helt utilstrækkelige økonomiske rammer.

Men fakta er jo, at de nye ”råderums-besparelser”, der er i høring, ikke er en akut nødvendighed på det mere end 3 mia. store budget. Alene driftsoverskuddet i regnskabet for 2023 forventes at blive langt mere end 20 mio. kr. større end forventet, så allerede der kunne man bare overføre pengene til 2024. De øgede indtægter, der bl.a. medvirker til driftsoverskuddet, ser umiddelbart heller ikke ud til at optræde i 24-budgettet? Derimod er der sat 30 mio. af til reserver – samt derudover også en nedbringelse af kommunens gæld med netto ca. 50 mio.

EL-Vordingborg vil opfordre til, at kommunalbestyrelsen ud fra denne erkendelse beslutter en budgetrevision, der fjerner størstedelen af den aftalte ”råderums-nedskæring”. Nedskæringer på 20 mio. kr. fra dette katalog vil ikke være ”rettidig omhu”, men ”utidig selvskade”.

Den eneste reelle og langsigtede løsning på det problem, at rammerne for den kommunale velfærd er håbløse, er begribeligvis at få ændret på disse rammer! Hvis man ikke siger fra, og i stedet bare svinger kniven for regeringen (endda lidt på forkant…), er det altså rent hykleri at tale om ”svære beslutninger”, som man er ”nødsaget til” at tage.

For at blive i billedet med de sultende børn: Løsningen er at organisere sig og kræve lønforhøjelse!

Derfor vil vi opfordre kommunalbestyrelsens medlemmer til at kaste det meste af Råderumskataloget i papirkurven, hvor det hører hjemme, og bruge energien på at slås med regeringen om disse rammer. Det kan ikke være rigtigt, at statskassen tilsyneladende er bundløs, når det handler om oprustning og skattelettelser, mens man ikke kan finde penge til en kommunal økonomi med velfærd, der sikrer både børnetandpleje, lokalbibliotek og ældreomsorg.

Der var et fælles kommunalt oprør på vej allerede sidste år. I år må og skal det bære igennem og tvinge regeringen til at indgå en kommuneaftale, der giver langt flere penge til den borgernære velfærd.

Hvis kommunalbestyrelsesmedlemmerne vil opføre sig ”ansvarligt”, er det dette kommunale oprør, I skal tage ansvaret for. Vi er sikre på, at der vil kunne mobiliseres bred støtte blandt både kommunens ansatte og borgere/brugere, hvis I går forrest i en landsdækkende kampagne for genopretning af den kommunale velfærd.

I Enhedslisten står vi i hvert fald parat!

Enhedslisten Vordingborgs bestyrelse

1. Eva Christensen