Jordfond i stedet for Feriepark

Enhedslisten har ikke skrevet under på den politiske aftale som er indgået af et flertal i kommunalbestyrelsen i Vordingborg Kommune om ferieparken i Hjelm bugt på Møn.

Det skyldes til dels, at vi ikke kunne få indflydelse på hvad der skulle stå i aftalen – vi fik blot et tilbud om at skrive under, dels synes vi at aftalen var uklar i formuleringen om, hvad en enhed er mv. Samtidig vil vi gerne stå frit i spørgsmålet om en evt. revision af lokalplanen for området, da vi vil kæmpe for færre end de 200 enheder som den nuværende lokalplan giver lov til.

Måske kunne hele problemet med udviklingen af Ferieparken, have været undgået hvis Enhedslistens forslag om oprettelse af en statslig jordfond var gennemført. Forslaget skal bane vej for et nødvendigt generationsskifte i landbruget og forebygge, at dansk landbrugsjord i stigende grad bliver investeringsobjekt for udenlandske kapitalinteresser og byggespekulanter. Vi står over for et generationsskifte i landbruget. Men de fleste danske landbrug er i dag så store, at kun udenlandske kapitalfonde og byggespekulanter har penge nok til at opkøbe dem, når halvdelen af de danske landmænd over de næste ti år går på pension.

Med fællesskabets ejerskab over jorden følger magten over naturen, klimaet, fødevarerne og drikkevandet – essentielle dele af den grønne omstilling, som vi ikke må overlade til udenlandske investorer, kapitalfonde og byggespekulanter, der kun har profit for øje.

Jan Simon Petersen – Kandidat til kommunevalget for Enhedslisten (Ø) i Vordingborg

Bjarkesvej 11, 4792 Håbølle – Møn